از چالش جعبه‌های خوشرنگ تا بازاریابی نامناسب



به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این مطلب می خوانیم هدف مدیریت ارشد استان قزوین صادرات بیش از یک میلیارد دلار محصول در سال از قزوین است.
هدفی که پس از توافق برجام از سوی استاندار مطرح شده و آمارها می‌گوید که نیمی از این هدف محقق شده است.
در این بین، مدتی است که برخی سازمان‌ها و بازرگانان به طور جدی وارد صادرات محصولات باغی و کشاورزی از قزوین شده‌اند، جایی که صادرات کشمش و میوه به کشور روسیه سرعتی چندبرابری گرفته است، به خصوص آن که مناقشات سیاسی روسیه و ترکیه، منجر به محدودیت‌هایی از سوی روس‌ها برای صادرکنندگان ترک شد.
اما نقصی که در این سو به شدت از طرف بازرگانان مطرح می‌شود، آنست که محصولات ایرانی در بسته‌بندی، کیفیت لازم را ندارند، موضوعی که ولایت برای بررسی آن به سراغ دو صادرکننده رفته است، یکی این ادعا را تایید می‌کند و از چالش‌های چنین اتفاقی برای بازرگانان می‌گوید و دیگری منکر شده و می‌گوید که محصولات با بهترین بسته‌بندی صادر می‌شود و مشکل صادرات، چیز دیگری است.
در همین ارتباط، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های قزوین که به تازگی نهاد تحت مدیریت او به صادرات محصولات باغی ورود کرده، معضل جدی صادرات محصولات ایرانی را بسته‌بندی می‌داند.
رضا طاهری به ولایت می‌گوید: ما در بحث بسته‌بندی، حمل و نقل و نگهداری محصولات با مشکلات جدی مواجه هستیم، کشورهای دیگر محصولات‌شان را با بهترین کیفیت بسته‌بندی صادر می‌کنند، در حالی که محصولات ایرانی چنین کیفیتی ندارند.
او توضیح می‌دهد: باغ‌ها در دیگر کشورها همگی زیر 15 سال عمر دارند اما در ایران باغ‌ها قدیمی و محصولات تا 80 درصد مریض است.
وی ادامه می دهد: آنها از تغذیه و سم و کودهای مناسب استفاده می‌کنند و محصولات‌شان کیفیت بالایی دارد و از طرفی محصولات در فرآیند سورتینگ بر اساس وزن و اندازه بسته‌بندی می‌شود و سورتینگ محصولات باعث می‌شود تا بر اساس نیاز کشور مقصد، بسته‌بندی انجام شود چرا که یک کشور ممکن است بر اساس وزن میوه سفارش دهد و کشوری دیگر بر اساس اندازه.
طاهری، ظاهر مناسب میوه‌های صادراتی دیگر کشورها را مورد اشاره قرار می‌دهد و از عدم فرهنگسازی در بین کشاورزان شکایت می‌کند و می گوید ‌در ایران رسم است که میوه‌های درشت و سالم را در بالای جعبه قرار می‌دهند و پایین جعبه میوه‌های خراب و کوچک و ما هر چه به کشاورزان می‌گوییم که در صادرات محصولات این کار به ضرر خودتان است و بازار را از دست می‌دهید، کسی گوش نمی‌دهد.
او با بیان اینکه برای حل اینگونه مشکلات باید جهاد کشاورزی ورود کند، می افزاید: دیگر کشورها بر روی خواسته‌ها و علائق شهروندان کشور مقصد مطالعه می‌کنند و می‌بینیم که آنها در نحوه چینش، رنگ، شکل تبلیغات از شیوه خاصی پیروی می‌کنند اما در ایران کسی به این موضوعات توجهی ندارد.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین از تلاش‌ خود برای اقناع کشاورزان سخن می‌گوید؛ آنجا که او با عدد و رقم می‌خواهد کشاورز را متوجه سود و منفعت‌اش از ارسال محصولات با کیفیت با بسته‌بندی مناسب کند: در حال حاضر قیمت فروش انگور در میدان تره‌بار حدود یک هزار و 700 تومان است که از این مبلغ کشاورز باید حدود 700 تومن هم هزینه بار، جعبه، کاغذ و.. کند و ما به کشاورزان می‌گوییم انگور شما را یک هزار و 500 تومان به صورت تضمینی می‌خریم، و آنها را به کشور مقصد وصل می‌کنیم، اما به کیفیت محصول و بسته‌بندی توجه کنند چرا که در این صورت آنها به مراتب سودبالاتری می‌برند.
او که می‌گوید سازمان همیاری‌ها به طور مستقیم وارد فراهم کردن ابزار لازم برای بسته‌بندی محصولات و شده است، از ارسال روزانه یک کانتینر میوه قزوین به کشور روسیه خبر می‌دهد.
به گفته‌ طاهری تا 3 کانتینر هم ظرفیت صادرات وجود دارد ولی باید مشکل محصول و بسته‌بندی را حل کرد.
اما یک عضو اتاق بازرگانی قزوین که صادر‌کننده کشمش است نظر دیگری دارد. او معتقد است در ایران مشکلی برای بسته‌بندی محصولات صادراتی وجود ندارد و مشکل جای دیگری است.
سید عبدالعظیم موسوی به خبرنگار ولایت می‌گوید: ما مشکلی در بسته‌بندی محصولات نداریم و در حال حاضر امکان بسته‌بندی با بالاترین کیفیت در کشور وجود دارد اما در بازاریابی مشکل داریم و برخی قوانین نیز دست و پا گیر هستند.
به گفته‌ موسوی دیگر کشورها نمی‌پذیرند که محصولات با بسته‌بندی و برند ایرانی وارد کشورشان شود.
او کشور روسیه را مثال می‌زند: ‌ما امکان صادرات کشمش را در بسته‌بندی 200 گرمی تا یک کیلویی داریم اما تمایل به صادرات بسته‌های 10 کیلویی اصطلاحا ـ فله وجود دارد چرا که عوارض صادرات بسته 200 گرمی 5 برابر کشمشی در می‌آید که 10 کیلیویی صادر می‌شود.
این صادر‌کننده اضافه می‌کند: اگر صادر‌کننده‌ای بخواهد محصول مصرفی را در بسته‌بندی کوچک بفروشد یا باید مستقیم به دست مصرف‌کننده آن کشور برساند یا اگر دسترسی ندارد به واسطه‌ها بفروشد که در واقعیت این اتفاق می‌افتد. واسطه در کشور مقصد نیز دستگاهی می‌خرد و محصولی‌ را که از شما فله خریده است بسته‌بندی می‌کند و چندین برابر قیمت می‌فروشد.
موسوی می‌گوید که برای طرف ایرانی راحت‌تر است که عمده بفروشد، او دلیلش را هم عدم توانایی صادرکنندگان و تولید‌کنندگان ایرانی در تبلیغات و بازاریابی محصولات عنوان می‌کند.
این عضو اتاق بازرگانی قزوین عدم استراتژی همکاری در بین شرکت‌های ایرانی را از دیگر مشکلات می‌داند و توضیح می‌دهد: متاسفانه در صادرات، استراتژی همکاری بین شرکت‌های ایرانی وجود ندارد. این نگاه بین صادرکنندگان وجود دارد که اگر من سود نبردم، نگذارم رقیب ایرانی‌ام سود ببرد و اگر هم شرکتی سود می‌برد، کاری می‌کنند که او هم به جمع خودشان بپیوندد و ضرر کند.
موسوی بار دیگر تاکید می‌کند که در بسته‌بندی مشکلی نداریم و می‌افزاید: در حال حاضر ما پسته، خرما و حلوا ارده را با بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها بسته‌بندی کرده و صادر می‌کنیم اما آنها نمی‌خرند و می‌گویند عمده بفروش. دولت آن کشور هم از واردکنندگانش برای خرید عمده حمایت می‌کند چرا که به ایجاد اشتغال نیاز دارد.
به گفته‌ این صادر‌کننده، دیگر کشورها صادرات فله را ممنوع می‌کنند اما ایران چنین کاری نمی‌کند.
او در این باره توضیح می‌دهد: اگر صادرات فله ممنوع شود، شرکت‌ها مجبور هستند بازاریابی علمی کنند در حالی که فعلا چنین توانی ندارند و دولت هم مجبور می‌شود این چنین ممنوعیتی را اعمال نکند، برای اینکه مثلا در بحث کشمش مثلا اگر 140 تن تولید داریم 70 تن مصرف داخل است و مابقی باید صادر شود. دولت هم می‌بیند اگر جلوی صادرات فله را بگیرد؛ این کشمش روی دست کشاورز می‌ماند.
موسوی،راهکار را در حمایت دولت از شرکت‌ها و بازرگانان می‌داند، آنجا که دولت باید در بازاریابی علمی و آکادمیک به آنها کمک کند، کمکی که این صادر‌کننده می‌گوید فقط پول نیست.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی



انتهای پیام /*










پاسخ دهید